Dagen i bilder

Imorse var jag tvungen att köpa en stor kaffe på pressbyrån - var (och är fortfarande) så sjukt trött! Har i alla fall jobbat idag & det har varit en bra jobbdag - tog även en liten paus & åkte till vår butik på östermalm och hälsade på lite snabbt vilket var himla trevligt. Nu har vi precis käkat tacos i stora lass här så nu är det matkoma i soffan som gäller!

Sötaste lampan i stan

Den här lampan hittade jag i bytesrummet uppe på återvinningscentralen i lördags och jag tycker att den är hur charmig som helst! Funderar lite fram och tillbaka på om jag ska måla lampfoten - vad tror ni? Henrik tycker att jag ska måla den vit men jag vet inte riktigt, känns lite som att lampan inte kommer se lika charmig ut då? Får fundera vidare. Det är i alla fall kul att någon annans "skräp" kan få komma till nytta igen - gratis dessutom :)

Sweet, sweet, sweet

Hittade den här blusen på Lindex hemsida förut och gick dit för att spana in den - hittade dock en annan blus då istället, den HÄR, så det blev inget av med att köpa denna. I fredags när jag var i centrum med mamma & janken fick den dock följa med mig hem i alla fall & det är bra, för den är ju sjukt söt.

Söndag / April 29, 2012

Har precis ätit en sjukt sen frukost - har även tvättat och donat lite här hemma - nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra? Var nere i centrum en sväng och kollade i de få butiker vi har här men hittade inget roligt alls. Förresten! Har en ny blus på mig idag, fick den av mamma i fredags - ska fota och visa den lite bättre sen.

Blått & silver

Jag köpte två nya nagellack igår - ett blått och ett enkelt glittrigt. De flesta av mina lack börjar bli så gamla och sunkiga nu så jag behöver fylla på med lite nytt, nu måste jag rensa lite bland de gamla också... om jag orkar!

Saturday, 28

Dagens! Fotat på väg till ICA...

där jag köpte plättar i luften och två glödlampor.

Idag har vi röjt på altanen här så nu är den vårstädad och fin! Vi har slängt en jäkla massa skräp som vi lyckats samla på oss på gården, så skönt att få undan det. Uppe på återvinningscentralen här har de ju ett bytesrum - ställer man in en pryl (hel såklart) så får man ta en pryl - Jag ställde in två saker men hittade bara en liten sak jag ville ha med hem, ska fota och lägga upp här sen, så söt :) Det är en liten lampa, därav mitt glödlampköp på ICA.

Torsdag / fredag

I torsdags (efter jobbet) åkte jag hem till Jennie där mamma befann sig & jag sov över där tills idag. Dagen spenderades på IKEA med janken & mamma samt lekandes med kottarna mina såklart ♥ Hann även med att fika med mamma & Janken i centrum + att jag, mamma & Alva fikade på gården sen också - solen sken och det var riktigt mysigt! Handlade några små grejer på IKEA förresten, visar sen :)

Två små kuddar

Igår kilade jag in på H&M Home efter jobbet och hittade två små kuddfodral som fick följa med hem - de var så söta så de får liva upp i var sitt hörn i vardagsrummet. Tror dock att de bara (för stunden) fick fylla mitt behov av köpa inredningsprylar, hehe. Köpte även en liten badrumsmatta, den orkade jag dock inte fota.

L o v e l y # 2

Här är bättre bilder på min nya blus - bloggade om den tidigare och var tvungen att att köpa den när jag fick syn på den, så jäkla snygg! Älskar den.

In the air

Igår på dagen & på eftermiddagen/kvällen så kändes det nästan som vår igen! Solen sken, jag frös inte när jag gick från jobbet till tåget & väl "hemma" så var gräset grönt längs gångvägen & himlen blå. Härligt!

HEMMET

Lite saker jag suktar efter till hemmet. Inredning är ju bland det roligaste som finns tycker jag - även att bara spana och inspireras & inte handla.

Ljusstake, kuddar & golvlampa Svenskt Tenn / matta Mio / orange lampa & bäddset IKEA

Puma / FAAS 300 W

Har dessa skor fast i en annan färgställning och jag ÄLSKAR DEM! De är verkligen de skönaste skorna någonsin. Har definitivt inte råd att köpa dem i en till färg egentligen men vad fan... de är ju verkligen användbara. Plus att jag har slutat röka också, då får man väl unna sig något? Hehe. Får fundera litegrann.

L o v e l y

En liten bild på mitt senast inköpta plagg - en solklar favorit i garderoben just nu & det där plagget man inte visste att man behövde äga förrän man fick syn på det.

Varde ljus

Finaste lampan och jag vill ha den både i grönt och orange. Skulle gärna ha den i varenda färg den finns i men någon måtta får det ju vara... eller? Börjar med en orange tror jag. Lampa Gavik från IKEA, 149 kr.

Me and Harry

Hello Harry Potter, it's you and me! Runda glasögon is the shit. Mina är sprillans nya, från jobbet såklart.

One month

Tänk, för en månad sen jag kom hem från semestern - för en månad minus 1 dag sedan satt jag på stranden och njöt lite extra i värmen eftersom det var sista dagen (bild ett). För en månad minus 1 dag sedan spatserade jag i klänning på kvällen och ville inte åka hem. Jag älskar verkligen att vara utomlands, jag älskar värme & stränder & palmer... kärlek på det.

LOVE IT!

Åh, åh, åh! Älskar verkligen den här blusen! Den måste spanas in snarast. Från Lindex.

Har kanske hittat dem nu

Nä, mitt nästa köp är nog kanske de här sandalerna (skjortan var inte lika fin irl) - har letat efter ett par väldigt enkla, bruna sandaler med bara någon enstaka liten rem och dessa passar ju himla bra in på den beskrivningen. Ska spana in dem i butik först bara. Från Din Sko.

One wish

Koh Chang ♥

Några bilder som inte blivit publicerade. Åh vad jag saknar att vara där...

Gårdagens val

Jeans Gina Tricot / tröja Gina Tricot (ny!) / skor Converse

Glömde publicera de här bilderna igår, så bättre sent än aldrig. Gårdagens val med andra ord. Jag & Henrik var hos mamma & Hasse och hälsade på igår - fikade och åt god mat och bara snackade lite. Mycket trevligt! Idag är det röja här hemma som gäller, i alla fall i köket - sen behöver jag tvätta lite också. Rolig söndag med andra ord :) Men solen skiner idag, härligt! Nästan så man måste ta med sig kaffekoppen ut på altanen en stund.

Stjärnklart

Mitt nästa köp! Skjorta med stjärnor från Bik Bok, 349 kronor. Bild från Fashion flash.

Dagens

Känner mig lite som en cowboy idag, men det är bra, gillart! Tog en lång & skön sovmorgon imorse, det behövs ibland. Dagen har varit lugn, har varit & handlat mat och fixat mammas födelsedagspresent, ska dit och hälsa på imorgon nämligen. Hämtade ut ett litet paket också, innehållandes strumpor och en handväska. Väskan får dock åka tillbaka så ja, jag är 5 par strumpor rikare bara. haha!

I like lavendel

Hittade en himla fin tröja igår, stickad och i en av mina favoritfärger just nu! Visar hela sen, har precis klivit ur sängen faktiskt så nu måste jag sätta lite fart här, hehe.

Me today

Såhär går jag klädd idag - nu är det snart jobbet som gäller, stänger idag så jag är inte hemma förrän efter halv nio men sen är jag ledig resten av veckan! Härligt, härligt.

Blåvitt

Gillar lantisskänslan på min nya skjorta, tänker bära den till blåjeans och ett par converse tror jag.

Min resa, del 2 - Koh Samet

Här kommer info om den andra anhalten på på vår resa - Koh Samet.

Koh Samet är en liten ö relativt nära Bangkok (ca 3 timmar med bil). Även här bodde vi nästan längst norrut på den största stranden, Hat Sai Kaew Beach, på ett hotell som heter Saikaew beach resort. Hotellet var stort och väldigt fint men saknade det vi gillade allra bäst med hotellet på Koh Chang - en stor pool nära havet. Hotellet består av 2-våningsbyggnader med dubbelrum (mellanfina rum) runt en pool (där bodde vi), lite finare hotellrum som ligger närmare stranden och som har en egen pool & så finns det ett bungalowområde som ligger längst bort från stranden. Vi gillade vårat rum, det var inte så stort men fint och mysigt och med ett enormt badrum, hehe. Frukosten var bra och satt man längst ut på serveringen så hade man fin utsikt över havet. Det bodde många svenskar på detta hotell, främst barnfamiljer. Hotellet ligger några minuters gångväg ifrån "stora gatan" där det ligger 7eleven, restauranger & barer och även lite shopping. Vi åt aldrig middag på hotellet och vi åt bara lunch där en gång, men jag upplevde att maten på hotellet var onödigt dyr. Även på detta hotell fanns det gratis, trådlöst internet på rummet vilket är tummen upp. Vi gillade i alla fall hotellet men det kändes inte lika mysigt som det på Koh Chang. Om man bara åker ner har jag ingen aning om vad det kostar att bo på vårat hotell men det är förmodligen inte ett av de billigare alternativen.

Rum & balkongen.

Utsikt från vår balkong.

Vid frukosten.

Samma sak här - vet inte om det beror på vilken tid på året man är där, men vi tyckte det var alldeles för mycket folk på denna lilla ö. Sen känns det också mer överbefolkat när det är fullt med solstolar på hela stranden. Stranden vi bodde vid var fantastiskt fin men tyvärr så syntes det knappt på grund av alla solstolar & människor. Det kom även speedboats med turister och la till under dagarna och de låg sedan kvar fram till 3-tiden, vilket gjorde att på många ställen på stranden så var det fullt med båtar. Utanför vårat hotell hade de dock lagt ut linor i vattnet vilket gjorde att de inte kunde lägga till vid oss vilket var toppen, man kunde bada ostört. Havet här var i alla fall mycket "finare" än vid Koh Chang - turkost & klart vatten, underbart! Vi bodde ju långt norrut på denna strand och även här sägs det att denna del är lugnare och finare än resten av stranden & jag är väl benägen att hålla med.

Vår strand! Vit sand & underbart vatten.

Koh Samet är ingen ö som är rolig att utforska med moppe då vägarna är väldigt dåliga! Den stora gatan från piren och in till samet är gjord av asfalt, resten av vägarna består av jord och är fulla med stora hål så det skumpar en hel del - var rädd om svanskotan! :) Vi åkte dock moppe ett par gånger till några stränder men det enklaste sättet att ta sig fram är att gå längs stränderna - de första 5,6 stränder tar ca 20 minuter att gå (enkel väg).

Vi hittade en strand vi gillade himla mycket på Koh Samet - Ao pudsa (även kallad tubtim. En liten, mysig & lugn strand med mindre folk. Man kunde hyra en liten ihopfällbar solstol för 30 bath men de flesta låg på sina saronger direkt på sanden. Några billiga lunchställen finns längs stranden men ingen shopping eller liknande.

Stranden Ao Pudsa/tubtim.

Det är ingen vidare shopping på Koh Samet, finns några små affärer men det är som på Koh Chang, samma saker överallt & inte särskilt roliga saker heller. Jag åker dock inte på semester för att shoppa så mig gör det inget. Vill man shoppa ordentligt får man göra det i bangkok innan man åker vidare helt enkelt.

Den här typen av linnen finns oftast att köpa överallt, men inget hippare än så :)

Den mesta maten jag åt på Koh Samet var riktigt bra, rekommenderar särskilt restaurangen Ploy som hade väldigt god thaimat (men serivcen var kanske inte den bästa, men har man inte bråttom så gör det väl inget), en rätt (av de jag åt) kostar runt 25 kronor, en cola kostar runt 6 kronor och en liten öl 16, 17 kronor kanske. Vi gick oftast längs stranden och satte oss och åt (det är även på stranden, vår strand, som Ploy ligger) & även där är det myggmedel som gäller! Men det finns matställen på gågatan också & går man in vid ingången till nationalparken så rakt fram ligger det även restauranger och en av de restaurangerna hade också god och billig mat. Det är även nära att gå till andra stränder och äta om man vill det, finns skyltat om man inte vill gå längs stränderna. Det känns som att maten var lite billigare här än på Koh Chang men skillnaden är inte stor.

Vädret då. De två första dagarna var det molnigt men väldigt varmt - resten av vistelsen var det strålande sol och extremt varmt. På Koh Chang kunde jag ligga i solen några korta stunder men på Koh Samet var det i princip omöjligt - galet varmt. Minst 5 liter vatten var man tvungen att hinka i sig på stranden för att inte få huvudvärk, och bada hela tiden för att svalka sig lite :)

Det var bra att ligga nära havet så man kunde springa i svalka sig titt som tätt :)

Skuggan är bra att hänga i på Koh Samet.

Övrigt: Man kan hyra moppe & fyrhjuling på ön men vägarna är som sagt väldigt dåliga så det är rätt jobbigt att åka.
Åker ni inte charter till Koh Samet får man oftast betala en avgift (nationalparksavgift) för att gå iland på Samet, brukar ligga på runt 200 bath per person.
De går många på stränderna som säljer frukt (kall, hur gott som helst!) & grillad majs bland annat - perfekt & billig lunch!

Ja, vilket ställe gillade jag bäst då? Över lag - Koh Chang. Väldigt mysig ö, lugna stränder & underbar pool på hotellet. Vattnet & sanden var dock finare på Koh Samet, det var mycket mysigare att bada i havet + att vädret var lite bättre där men Koh Chang vinner i alla fall.

Undrar ni något mer nu? Fråga på!

soffdrömmar

Idag har jag surfat runt och drömt om att köpa en massa inredningsprylar - längtar tills vi kan göra om vardagsrummet och inreda det på nytt. Det jag ser fram emot mest att köpa är en ny soffa - den vi har är fin men alldeles för stor, hittade en soffa på MIOs hemsida som jag så gärna vill ha! Grönt är skönt. Skulle passa fint till vardagsrumsbordet vi vill ha också :)

No words needed

Kristen zip

Äntligen har jag hittat ett par fina jeans! Nu vill jag ha ett till par i samma modell fast i en annan färg då :)

Min resa, del 1 - Koh Chang

Börjar med lite info om Koh Chang, första anhalten på vår resa.

Koh Chang är en härlig ö med höga berg och en massa grönska. Vi bodde nästan längst norrut på den största stranden, White Sand Beach, på ett hotell som heter KC Grande Resort. Hotellet var bra & låg bra till - nära den "stora gatan" med ett 7eleven precis utanför nästan. Frukosten på hotellet var helt okej, fanns en hel del grejer att välja mellan. Det bästa med hotellet är dock poolområdet som ligger precis vid havet, så ligger man i solstolen behöver man bara gå någon meter till stranden eller någon meter till poolen :) Vi bodde i ett vanligt hotellrum i en av hotellbyggnaderna, rummet var fint & fräscht (tror det heter deluxerum) men det finns finare rum & även bungalows nere vid stranden och längre upp i området. På sidan av receptionen finns en kaffebar med internethörna men det fanns även gratis trådlöst internet på rummen - bra för en bloggare som mig :) Både jag och Henrik gillade hotellet.

Poolen på ena sidan, havet på den andra.

Stor & härlig pool!

Vi tog inte så många bilder på själva hotellet, men här är två från området i alla fall.

Vet inte om det beror på vilken tid på året man är där, men vi upplevde i alla fall Koh Chang som en väldigt lugn ö. Väldigt lite folk på stranden (vid oss i alla fall) & i poolen var det aldrig trångt, snarare tvärtom. Det fina med White Sand Beach är att det inte finns långa rader med solstolar vilket gör stranden mysigare och härligare att vistas på. Vi bodde som sagt väldigt långt norrut på stranden och många säger att den delen är lugnare och finare och det kan nog stämma.

Stranden utanför hotellet!

Koh Chang är en rolig ö att åka runt på (och vägarna är bra) så om ni vågar, hyr en moppe & åk till de andra stränderna och kika eller gör vad ni vill. Vi åkte bland annat till ett ställe som var himla mysigt, tror det ligger väldigt långt ner på Klong Prao-stranden, där tog jag bilderna nedan:

Det är inget vidare nattliv på Koh Chang, man kan säkert festa någonstans men jag såg inte till något vilt ställe - ingen party-ö med andra ord :) Man kan antingen gå efter huvudgatan och sätta sig på någon restaurang och äta eller längs stranden där det dukas ut bord direkt på sanden. Kvällstid på Koh Chang behövs det dock mycket myggmedel, jag fick en hel del otrevliga myggbett som kliade något förbannat - har aldrig haft problem med mygg någon annanstans i Thailand med på Koh Chang finns det som sagt en hel del. Själv upplevde jag maten på Koh Chang som sämre än på andra ställen jag varit på i Thailand, men jag kanske inte hittade de bästa restaurangerna. Sen är det många restauranger som verkar ha seafood som sina paradrätter & jag gillar ju tyvärr inte sånt så den maten kan jag inte uttala mig om!

Priser. Kan inte uttala mig om vad hotellet kostar om man bara åker ner då vi bokade via resebyrå, men jag antar att det inte är tokbilligt att bo där då standarden är ganska hög ändå. Mat & shopping kostar väl ungefär som i resten av Thailand - men på ett ungefär: En vanlig thairätt: 30-50 kronor, läsk: 7 kr, öl: 15 kr. Sen varierar priserna beroende på vilken strand man äter vid - det är oftast billigare på de mindre stränderna. Vi åt lunch på en annan strand och det gick på ca 30 kr för oss båda med en öl & en läsk också. Shopping då - en bikini kostar ca 55 kr, ett linne 40-45 kronor, men sen beror det ju på hur duktig man är på att pruta också.

Armband är billigt!

Vädret då - Koh Chang är nog det svalaste stället jag har besökt i Thailand - sen beror det kanske också på när man är där men i alla fall. Väldigt omväxlande väder - vi hade både strålande sol, moln & regn varje dag. På kvällarna när vi var ute och åt på stranden så kunde jag till och med känna mig lite frusen om det blåste lite. Men överlag var det mest sol, men regn nästan varje kväll (och ett par dagar mitt på dagen) & molnen kom och gick hela tiden. En dag var det dock extremt varmt men annars lite mer lagom varmt.

TIPS! Om han finns kvar, missa inte den sköna snubben som gör världens godaste pannkakor, banana pancakes! Han går inte att missa då han spelar hög musik när han fixar pannkakorna och hela vagnen gungar :) Det brukar vara mycket folk runt honom också.

Godaste pannkakorna! Ca 10 kr.

Har jag glömt något? Fråga på! Svarar bland kommentarerna.