Min resa, del 1 - Koh Chang

Börjar med lite info om Koh Chang, första anhalten på vår resa.

Koh Chang är en härlig ö med höga berg och en massa grönska. Vi bodde nästan längst norrut på den största stranden, White Sand Beach, på ett hotell som heter KC Grande Resort. Hotellet var bra & låg bra till - nära den "stora gatan" med ett 7eleven precis utanför nästan. Frukosten på hotellet var helt okej, fanns en hel del grejer att välja mellan. Det bästa med hotellet är dock poolområdet som ligger precis vid havet, så ligger man i solstolen behöver man bara gå någon meter till stranden eller någon meter till poolen :) Vi bodde i ett vanligt hotellrum i en av hotellbyggnaderna, rummet var fint & fräscht (tror det heter deluxerum) men det finns finare rum & även bungalows nere vid stranden och längre upp i området. På sidan av receptionen finns en kaffebar med internethörna men det fanns även gratis trådlöst internet på rummen - bra för en bloggare som mig :) Både jag och Henrik gillade hotellet.


Poolen på ena sidan, havet på den andra.

Stor & härlig pool!

Vi tog inte så många bilder på själva hotellet, men här är två från området i alla fall.


Vet inte om det beror på vilken tid på året man är där, men vi upplevde i alla fall Koh Chang som en väldigt lugn ö. Väldigt lite folk på stranden (vid oss i alla fall) & i poolen var det aldrig trångt, snarare tvärtom. Det fina med White Sand Beach är att det inte finns långa rader med solstolar vilket gör stranden mysigare och härligare att vistas på. Vi bodde som sagt väldigt långt norrut på stranden och många säger att den delen är lugnare och finare och det kan nog stämma.


Stranden utanför hotellet!


Koh Chang är en rolig ö att åka runt på (och vägarna är bra) så om ni vågar, hyr en moppe & åk till de andra stränderna och kika eller gör vad ni vill. Vi åkte bland annat till ett ställe som var himla mysigt, tror det ligger väldigt långt ner på Klong Prao-stranden, där tog jag bilderna nedan:




Det är inget vidare nattliv på Koh Chang, man kan säkert festa någonstans men jag såg inte till något vilt ställe - ingen party-ö med andra ord :) Man kan antingen gå efter huvudgatan och sätta sig på någon restaurang och äta eller längs stranden där det dukas ut bord direkt på sanden. Kvällstid på Koh Chang behövs det dock mycket myggmedel, jag fick en hel del otrevliga myggbett som kliade något förbannat - har aldrig haft problem med mygg någon annanstans i Thailand med på Koh Chang finns det som sagt en hel del. Själv upplevde jag maten på Koh Chang som sämre än på andra ställen jag varit på i Thailand, men jag kanske inte hittade de bästa restaurangerna. Sen är det många restauranger som verkar ha seafood som sina paradrätter & jag gillar ju tyvärr inte sånt så den maten kan jag inte uttala mig om!


Priser. Kan inte uttala mig om vad hotellet kostar om man bara åker ner då vi bokade via resebyrå, men jag antar att det inte är tokbilligt att bo där då standarden är ganska hög ändå. Mat & shopping kostar väl ungefär som i resten av Thailand - men på ett ungefär: En vanlig thairätt: 30-50 kronor, läsk: 7 kr, öl: 15 kr. Sen varierar priserna beroende på vilken strand man äter vid - det är oftast billigare på de mindre stränderna. Vi åt lunch på en annan strand och det gick på ca 30 kr för oss båda med en öl & en läsk också. Shopping då - en bikini kostar ca 55 kr, ett linne 40-45 kronor, men sen beror det ju på hur duktig man är på att pruta också.


Armband är billigt!


Vädret då - Koh Chang är nog det svalaste stället jag har besökt i Thailand - sen beror det kanske också på när man är där men i alla fall. Väldigt omväxlande väder - vi hade både strålande sol, moln & regn varje dag. På kvällarna när vi var ute och åt på stranden så kunde jag till och med känna mig lite frusen om det blåste lite. Men överlag var det mest sol, men regn nästan varje kväll (och ett par dagar mitt på dagen) & molnen kom och gick hela tiden. En dag var det dock extremt varmt men annars lite mer lagom varmt.


TIPS! Om han finns kvar, missa inte den sköna snubben som gör världens godaste pannkakor, banana pancakes! Han går inte att missa då han spelar hög musik när han fixar pannkakorna och hela vagnen gungar :) Det brukar vara mycket folk runt honom också.


Godaste pannkakorna! Ca 10 kr.



Har jag glömt något? Fråga på! Svarar bland kommentarerna.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0